Asiakaskokemus hotellissamme tulee olla 10
– Olemme korkeatasoinen hotelli Helsingin keskustassa, missä asiakaskokemuksen tulee olla täysi 10. Lämpötila huoneissa on erittäin suuressa roolissa siinä, että kokemus on 10, toteaa Hotel U14 hotellinjohtaja Janne Ant-Wuorinen.
– Hotellissa on erittäin tärkeää, että saat nukuttua hyvin. Mielestäni tärkein asia hotellihuoneessa on sänky. Hyvä sänky, petivaatteet ja lakanat. Ja mitä tulee lämpötilaan, niin se on hotellin asiakaskokemuksen top 3:ssa noiden jälkeen.
– Se ei paljon naurata, vaikka on hyvä sänky, peitto ja tyyny, jos huoneessa on kuuma. Silloin harva pystyy nauttimaan yöunesta, kuvailee Ant-Wuorinen lämpötilan merkitystä asiakaskokemukseen.
Hotel U14 – uusi boutique hotelli keskustassa
Hotel U14 on uusi Helsingin keskustassa lähellä merta sijaitseva 117 huoneen boutique hotelli. Hotelli on avattu maaliskuussa 2020 täysin saneerattuun kiinteistöön osoitteessa Unioninkatu 14, Helsinki.
– Olemme osa Autograph Collection -ketjua, joka on perinteisten ketjujen vastakohta. Hotel U14 on päässyt kokoelmaan ensimmäisenä pohjoismaisena hotellina, kertoo hotellinjohtaja Janne Ant-Wuorinen.
Avajaiset, korona ja hotelli kiinni
– Maaliskuussa ehdimme olla kaksi viikkoa avoinna, kunnes tuli korona ja hotelli oli syytä sulkea. Positiivista tässä oli, että saimme aikaa viimeistellä hotellin täysin valmiiksi ennen kuin hotelli täyttyy asiakkaista. Uudelleen avaaminen siirrettiin heinäkuulle, kertoo Janne Ant-Wuorinen uuden hotellin ensivaiheista.
Ylimmän kerroksen huoneet kuumenivat
Kevätaurinko paljasti aurinkosuojauksen riittämättömyyden.
– Viimeistelyjen aikana huomasimme ylimmän kerroksen huoneiden kuumenevan todella paljon kevään aurinkoisina päivinä, Ant-Wuorinen kertoo.
– Kiinteistön saneerauksen yhteydessä saimme luvan rakentaa talon ylle yhden täysin uuden kerroksen. Ylimmän kerroksen uudet ikkunat ovat suuremmat kuin muissa kerroksissa.
– Huoneet ovat loft-mallisia korkeita huoneita, joiden kattokorkeus vielä kasvaa ovelta ikkunalle päin katsottaessa. Näin huoneisiin saatiin myös korkeat avarat ikkunat, jotka tarjoavat valoa ja hienot näkymät, kuvailee Ant-Wuorinen uuden ylimmän kerroksen hienouksia ja haasteita.
Hotellihuoneiden lämpötila on tärkeä osa asiakaskokemusta
– Ylimmän kerroksen huoneissa lämpötila nousi kuumimpina päivinä hellelukemiin, vaikka ilmastointi jäädytti täydellä teholla. Jäähdytys ei vain riittänyt huoneissa, joihin aurinko paistoi voimakkaimmin. Näin upeimmat huoneemme olivat aurinkoisina päivinä käyttökelvottomia.
– Vasta uudistettu ja tehokas jäähdytysjärjestelmämme ei vain riittänyt viilentämään aurinkoisimpia huoneita toivottuun lämpötilaan, kuvailee Janne Ant-Wuorinen kevään tilannetta.
Huoneissa sisällä jopa 30 lämpöastetta
Ylimmän kerroksen kuumin oli kulmahuone, johon aurinko paistoi kuusi, seitsemän tuntia. Siellä sisälämpötila nousi jopa 8 astetta yli säädetyn 22 asteen.
– Kuumassa huoneessa ei kukaan viihdy. Tällaista asiakaskokemusta ei kenellekään haluttu tarjota.
– Kun astut ylimmän kerroksen viileältä käytävältä huoneeseen sisään, niin se huoneen kuumuus iskee kuin halolla päähän, kuvailee Ant-Wuorinen tilannetta ennen kalvojen asennusta.
Kiinteistön omistaja ymmärtää aurinkosuojauksen merkityksen
Jotain piti tehdä ja nopeasti. Ei kuumenevia huoneita voi asiakkaille tarjota.
– Olemme vuokranneet rahoitusyhtiö Barings Real Estatelta kiinteistön, jossa voi pyörittää hotellitoimintaa. Näissä olosuhteissa se ei kuitenkaan ylimmän kerroksen osalta ollut mahdollista.
– Selvitimme yhdessä kiinteistön omistajan kanssa erilaisia ratkaisuja. Hetki harkittiin jopa vasta uusittujen ikkunoiden vaihtoa. Haluttiin kuitenkin löytää jokin parempi ja nopeampi vaihtoehto, kertoo Ant-Wuorinen.
Ratkaisu löytyy 3M auringonsuojakalvoista
– Hotellin omistajan tuntema Wrapit Oy:n Lassi Vihersaari kertoi, että huoneiden lämpötilaa voidaan alentaa asentamalla ikkunoihin 3M auringonsuojakalvot, kertoo Ant-Wuorinen.
– Kun saimme Vihersaaren ehdotuksen 3M auringonsuojakalvojen asennuksesta, niin esitimme asian kiinteistönomistajalle, joka sitten tarttui tähän mahdollisuuteen.
– Me autoimme tässä linkkaamalla ratkaisun tarjoajan ja kiinteistön omistajan yhteen. Ihmisten yhteensaattamisesta hotellitoiminnassa on usein muutenkin kyse, kuvailee Ant-Wuorinen hotellin roolia.
Korkealle asentaminen ei ole yleensä ongelma – tällä kertaa oli
Kaikkiin kadun puoleisiin seitsemään huoneeseen kalvot voitiin asentaa helposti niiden edessä olevalta tasanteelta. Sisäpihan puolella ikkunoiden edustalla ei vastaavaa tasannetta ole. Tavallisesti asennus tuolle korkeudelle onnistuu melko helposti nosturin avulla.
Hotel U14 sisäpihalle ei kuitenkaan mahtunut sellaista nosturia, jonka avulla asennus yläilmoissa olisi hoitunut. Eikä niin suurta nosturia ollut saatavilla, että sillä olisi yletytty kadun puolelta kiinteistön yli sisäpihalle.
Ratkaisu löytyy verkostoista – miehet ja naiset köysiin
Korkealla olevia lasipintoja pestään monasti köysien ja valjaiden varassa työskennellen.
– Emme ole ensimmäistä kertaa hotelli-bisneksessä ja niinpä meidän verkostoon kuuluu myös ikkunanpesuja köysien ja valjaiden varassa tekevä yritys, kertoo Ant-Wuorinen.
– Saatoimme yhteen köysi-työskentelyn osaavan ikkunanpesuyhtiön ja kalvoasennusten osaajan WrapIT Oy:n. Köysi-osaajat tulivat opastamaan kalvoasentajille, miten köysien varassa operoidaan turvallisesti katolle ankkuroitujen köysien varassa.
– Yhteistyön rakentaminen on meille tyypillistä, autamme ihmisiä verkostoitumaan ja löytämään yhteistyössä hyviä ratkaisuja, kuvailee hotellinjohtaja Ant-Wuorinen hotellin roolia monissa tilanteissa.
Ikkunakalvojen asennus onnistuu myös valjaissa.
Mitä auringonsuojakalvojen asennuksesta seurasi?
– Kalvotuksen jälkeen ero entiseen oli kuin yöllä ja päivällä. Jo muutama tunti kalvojen asennuksen jälkeen lämpötila oli laskenut huoneissa jopa seitsemän astetta, kehuu hotellinjohtaja Janne Ant-Wuorinen.
– Vaikka vaativimpiin ikkunoihin tehtiin asennus valjailla, niin lopputulos on meidän, tilaajan, kannalta yhtä onnistunut kuin muissakin huoneissa, sanoo Ant-Wuorinen
Laadukkaat 3M Prestige auringonsuojakalvot eivät juurikaan vähennä näkyvän valon sisään tuloa, mutta blokkaavat liian lämmön.
– Sanoisin, että asiakkaat tuskin huomaavat kalvoja, kun he tulevat huoneeseen. Sisäpuolelta kalvot ei näytä ikkunaa tummentavan, kertoo Janne Ant-Wuorinen.
Hotellin upeimmat huoneet – parasta asiakaskokemusta
Hotelli avattiin asiakkaille uudelleen heinäkuussa. Siitä lähtien ylimmän kerroksen huoneet ovat olleet hotellin suosituimpia.
– Voidaan sanoa, että ylimmässä kerroksessa ovat parhaat huoneemme. Näissä muita on suurempi huonekorkeus ja suuret ikkunat. Ne ovat todella hienoja huoneita.
– Yhdessäkään palautteessa ei ole sanottu, että huoneissa lämpötila ei olisi kohdallaan, kertoo Ant-Wuorinen kesän avajaisten jälkeisistä asiakaskokemuksista.
Laadukkailla 3M Prestige auringonsuojakalvoilla saatiin siis aikaan se, mitä pitikin. Parhaat valoisat huoneet saatiin sopivan viileiksi, ilman muita muutoksia. Jäähdytysteho riittää nyt hyvän aurinkosuojauksen ansiosta.
Miten tähän ratkaisuun päädyttiin?
– Ensin tosiaan mietittiin, että pitääkö ikkunat vaihtaa? Ikkunoiden vaihto vasta valmistuneeseen hotelliin ei tuntunut mitenkään mielekkäältä. Ei myöskään uuden hyvän jäähdytysjärjestelmän vaihtaminen. Varsinkaan nyt, kun hotellia on rakennettu puolitoista vuotta ja sitten, kun kaikki on valmista, niin pitäisi purkaa uudestaan, muistelee Ant-Wuorinen vaihtoehtojen harkintaa.
– Kun saimme tietää mahdollisuudesta vähentää lämpökuormaa auringonsuojakalvoilla, päätimme kokeilla. 3M ja Wrapit tarjosivat ensin kokeeksi yhden huoneen kalvotuksen. Vaikutus näkyi huonelämpötilaan näkyi nopeasti. Sen jälkeen ei ollut ratkaisun suhteen mitään epäselvää, sanoo Ant-Wuorinen.
Oletteko olleet tyytyväisiä ratkaisuun?
– Kyllä. Tämä oli paras ratkaisu. Nopein ja paras. Voisin kuvitella, että myös halvin, toteaa hotellinjohtaja Janne Ant-Wuorinen.
Ikkunoiden vaihtoon tai jäähdytysjärjestelmän tehon lisäämiseen verraten 3M Prestige auringonsuojakalvot ovat todella edullinen ratkaisu.
3M Prestige ei rajoita mobiiliverkkojen toimintaa
Metallittomat 3M Prestige ikkunakalvot eivät häiritse mobiiliverkkojen toimintaa, toisin kuin metallia sisältävät kalvot. Metallittomuus tarkoittaa myös sitä että nämä kalvot eivät ruostuta tai sotke ikkunakehyksiä.
Olemme erittäin tyytyväisiä – asiakaskokemus on kohdallaan
– Olemme erittäin tyytyväisiä 3M auringonsuojakalvoihin ja niiden asennukseen, koska näin pystymme toteuttamaan sellaista liiketoimintaa kuin haluamme.
– Huoneiden lämpötilat ovat nyt sellaisia kuin asiakkaat ja me haluamme.
Täysi 10 asiakaskokemuksesta 3M:lle, myyjälle ja asennukselle
– Olemme todella tyytyväisiä niin 3M kalvoilla saavutettuun huoneiden viilennykseen kuin myös WrapIt Oy:n palveluun. Voin suositella.
– Homma toimi aina myyjästä lähtien, ja oli kokonaisuutena täyden 10 suoritus. 3M, myyjät, asentajat ja yhteistyö heidän välillään toimi hienosti, tiivistää Hotel U14 hotellinjohtaja Janne Ant-Wuorinen kokemuksensa projektista.
Hotellinjohtaja Janne Ant-Wuorinen
Hotel U14 on täyden palvelun hotelli Helsingin keskustassa.
Hotellin palveluihin kuuluu mm. ravintola, baari, neljä kokoustilaa, kuntosali ja sauna.
www.hotelu14.fi
Hotel U14 o osa Autograph Collection -ketjua. Ketju on kokoelma täysin uniikkeja hotelleja eri puolilla maailmaa. Jokainen ketjun noin 200 hotellista on täysin erilainen. Autograph Collection on yksi Marriott Internationalin hotelliketjuista, joihin kuuluu mm. Ritz-Carlton Reserve ja Sheraton -ketjut.
3M Prestige auringonsuojakalvot myi ja asensi WrapIt Oy
Lisätietoja antaa:
WrapIt Oy
Lassi Vihersaari
Puh. 040 58 69 299
lassi@vihersaari.fi
www.wrapit.fi
3M jälleenmyyjät ja asennusliikkeet koko Suomessa
Katso täältä lähin 3M jälleenmyyjä ja asennusliike
Haastattelu ja teksti:
Jari Peltola
www.mobicon.fi
Kuvat:
Hotel U14
Wrapit Oy